Elektrisch of brandstof? De kosten per kilometer vergeleken.
– Geactualiseerd in maart 2023 –
Je denkt na over de aanschaf van een elektrische auto. Daarom ben je je goed aan het oriënteren. Belangrijk daarbij: wat zijn de echte energiekosten per kilometer voor een elektrische en een brandstof auto? ECAR maakte een vergelijking van de kosten per kilometer. Zo zie je meteen wat de verschillen zijn. Wij onderzochten wat de kosten per kilometer zijn van opladen thuis, bij een openbaar oplaadpunt en bij een snellaadpunt. Deze kosten vergelijken we met de gemiddelde brandstofkosten van een benzineauto, een dieselauto en een lpg auto van vergelijkbare klasse.
Wanneer rij je het goedkoopst?
Opladen met stroom van eigen huis kan het goedkoopst zijn. Los van de investering in een laadpunt (zie hier meer over thuis opladen) betaal je dan de stroomprijs van je eigen energiecontract.
Het allermooist is natuurlijk als je ook overdag kunt opladen én als je gebruik kunt maken van stroom uit zonnepanelen. Maar dat is nog niet voor iedereen weggelegd.
In maart 2022 stegen de kosten voor zowel stroom als brandstoffen enorm. Daardoor stegen ook de kosten voor het thuisladen voor mensen met een nieuw (of variabel) energiecontract. Inmiddens zien we dat de stroomprijs per kilometer weer flink gedaald is.
Wat kost openbaar- en snelladen?
Het vinden van de prijzen hiervoor is lastig, want nog altijd is het vaak onduidelijk wat je bij een laadpaal voor de stroom moet betalen. Er kunnen starttarieven worden gerekend en er kan een wisselende stroomprijs gelden. Soms is die zelfs verschillend per moment van de dag.
Gelukkig is er op 12 april 2021 wetgeving gekomen, waarin vastgelegd is dat op iedere laadpaal door de exploitant duidelijk moet worden aangegeven wat de actuele kosten voor het laden zijn. Voor onze vergelijking baseren wij ons op de kW tarieven van Shell Recharge, Eneco en de ANWB.
De mensen die vaak van een openbare laadpaal gebruikmaken nemen meestal een abonnement. Hierdoor zijn de kWh kosten lager.
En de kosten van snelladen?
Deze kosten liggen beduidend hoger, wat op zichzelf niet gek is. Er staan in Nederland inmiddels rond de 3.000 snellaadstations, en dat zijn behoorlijke investeringen op dure plekken. Staan de snellalers langs de snelweg, dan zijn net als de brandstof die je er kunt tanken de kosten per kWh nog wat hoger. De prijs kan variëren tot meer dan 90 cent per kW. Voor onze vergelijking gaan wij uit van de prijs die je bij een Shell Recharge snellader betaalt.
De nuance hierbij is wel dat je snelladen in de praktijk alleen nodig hebt als je echt meer dan je actieradius gaat rijden. En dat is (behalve voor zakelijk rijders) meestal niet elke dag het geval. Ook hier geldt dat een abonnement behoorlijk voordeliger kan zijn.
NB: we laten in dit vergelijkende onderzoek alle andere kosten buiten beschouwing, zoals aanschaf, belasting, onderhoudskosten en afschrijving.
De uitgangspunten voor de vergelijking
Voor de vergelijking gaan we uit van een compacte auto, de Peugeot 208, met een vermogen van ongeveer 100kw (de elektrische e-208 heeft hierbij het hoogste vermogen).
De brandstofkosten in onze vergelijking kregen wij van de site van United Consumers.
Auto’s op lpg nemen wij niet mee in de vergelijking. Betrouwbare verbruikscijfers konden wij niet vinden, bovendien verbruikt een auto op lpg ook benzine, waardoor de werkelijke verbruikskosten lastig meetbaar zijn.
Wat zijn de kosten per kilometer?
De uitkomst van het vergelijkend onderzoek zijn duidelijk:
Zoals je ziet in de grafiek zijn de kosten bij elektrisch rijden voor mensen met een nieuw of variabel energiecontract nog steeds flink lager dan bij benzine rijden. Het opladen bij openbare laadpalen ligt op hetzelfde niveau als de diesel kilometer prijs.
Conclusie
Gezien de elektriciteitskosten in een nieuw of variabel energiecontract is het elektrisch rijden per kilometer nog steeds voordeliger dan het rijden op benzine. Het tarief bij openbare laadpalen ligt gemiddeld op hetzelfde niveau als de dieselprijs per kilometer. Als je dan ook kijkt naar de financiële voordelen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudskosten en restwaarde is elektrisch rijden echt veel goedkoper dan rijden met een brandstofauto. Ben je door deze blog nieuwsgierig geworden naar elektrisch rijden? Check dan hier het aanbod van de nieuwe elektrische auto’s van ECAR.